• چهارشنبه ١٦ شهريور ١٤٠١-١٢:١٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥١٣٢
گزارش روزنامه همشهری از نودمین جلسه شورا:

اداره شهر بدون یک متر تخلف/ استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد

شهردار تهران گزارش عملکرد یک‌ساله شهرداری تهران را در صحن شورا ارائه کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری از نودمین جلسه شورا نوشت: یک سال از حضور علیرضا زاکانی به‌عنوان شهردار تهران در طبقه هشتم ساختمان‌26 خیابان بهشت می‌گذرد و به همین دلیل سکاندار پایتخت دیروز به صحن پارلمان شهری آمده بود تا گزارشی از عملکرد یک‌ساله ارائه دهد. زاکانی گفت: «بزرگ‌ترین کار ما این بود که مشغول کار شدیم و هرچه سخن گفتند، هیچ نگفتیم. نه به این معنا که پاسخی نداشتیم بلکه روی انجام کار متمرکز شدیم و در همان 10روز اول با تلاش معاونت اقتصادی موفق شدیم از تنش اقتصادی خارج شویم. امروز با افتخار می‌گویم تا‌کنون یک متر تخلف نداشته‌ایم و چیزی نفروخته‌ایم جز 2 ملکی که در سازمان بورس کالا عرضه شده است.»

به گزارش همشهری، پس از نودمین جلسه شورای شهر تهران، مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «هرآنچه شورا و شهرداری انجام داده، وظیفه بوده و به‌اندازه معرفت مردم نبوده است. شهرداری را از زیر صفر تحویل گرفتیم و ماه‌ها تلاش شد تا به صفر برسد و اقدامات خوبی در حوزه مترو، اتوبوسرانی و ساخت‌وساز و... انجام شده است.» او با بیان اینکه هنوز ایده‌آل ما محقق نشده است، تأکید کرد که شهر تنها بافت فرسوده، حمل‌ونقل و توسعه فرهنگ عمومی نیست و نیاز است به همه حوزه‌ها و بخش‌ها توجه شود.

تهران حال خوبی نداشت
دیروز شهردار تهران برای ارائه گزارش پشت تریبون رفت و در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «در حالی کار را شروع کردیم که هم شهر، هم شهروندان و هم مدیریت شهری حال مناسب و خوشی نداشتند و علت این موضوع هم عدم‌عمل و جهت‌گیری نامناسبی بود که مدیران شهری گذشته در پیش گرفته بودند. ترافیک، آلودگی هوا، کمبود مسکن و فرسودگی کالبدی، کمبود سرانه‌ها و... مشکلاتی بودند که مردم را آزرده کرده بود. در واقع مدیریت شهری دچار روزمرگی ‌شده بود و به تعبیر خودشان، علت آن تنش مالی بود که شهرداری دوسال‌‌و‌اندی از آن رنج می‌برد. به همین دلیل در یک سال اخیر توجه به مردم را در اولویت اقدامات شهرداری تهران قرار دادیم.» در ادامه علیرضا زاکانی با بیان اینکه شهر باید نوسازی شود، تأکید کرد: ما به گذشته نگاه کردیم و از کار خوب تقدیر شد و از اقدامات بد هم عبرت گرفتیم. هیچ‌گاه در مورد گذشته حرف نزدیم و مدام در مورد آینده صحبت کردیم. خوشبختانه بسیاری از مشکلات را حل کردیم و تا امروز محتاج قرض نشده‌ایم.

شهر به رشد موزون نیاز دارد 
سکاندار پایتخت تحول همه‌جانبه در شهر را ضروری دانست و گفت: «شهر نیازمند رشد موزون است و در راستای تحقق این هدف برای حل انبوه مشکلات، مسئولیت‌‌پذیری پیشه کردیم و در تمام حوزه‌های شهری باتوجه‌به ظرفیت‌هایی که وجود داشت، اقداماتی انجام شد.» زاکانی با بیان اینکه اصل را بر سرمایه اجتماعی، رضایت مردم و جلب رغبت مردم برای مشارکت قرار دادیم، گفت که تهران، الگوی کلانشهر جهان اسلام شعار نیست؛ بلکه چشم‌اندازی است که برای‌1410 تعریف کرده‌ایم. به‌گفته او، تحول تهران در 3بعد خواهد بود که تحول سخت و کالبدی منجر به تبدیل شهر الگو می‌شود. تحول نرم و روحی منجر به شهروند الگو و تحول فناورانه هم منجر به شهر هوشمند می‌شود. شهردار تهران در ادامه افزود: «اقدامات حوزه حمل‌ونقل، خدمات و شهرسازی در تحول کالبدی، اقدامات معاونت فرهنگی و اجتماعی و ارتباطات در تحول نرم و موضوعات فناوری هم در تحول فناورانه پیگیری می‌شود.»

5100تخت برای معتادان متجاهر 
زاکانی به وضعیت معتادان متجاهر هم اشاره ‌کرد و گفت: «در تهران 21هزار معتاد متجاهر وجود دارد که برای ساماندهی آنها، رویکرد را تغییر دادیم. منیت‌ها را کنار گذاشتیم و تمام دستگاه‌ها را سهیم کردیم و برای پذیرش معتادانی که به‌دلیل زخم باز، صغر و کبر سنی و... در مراکز ساماندهی پذیرش نمی‌شدند، 3هزارو300 تخت آماده کردیم و 1800تخت دیگر هم هفته آینده به ظرفیت موجود اضافه می‌کنیم.»

بازگشت ۸هزار میلیارد تومان املاک به شهرداری 
از طریق طرح‌های مشارکتی سال‌های گذشته موفق شدیم بیش از 8هزار میلیارد تومان املاک را به شهرداری بازگردانیم. زاکانی این مطلب را بیان‌کرد و گفت: «نسبت به سال قبل در بخش نقد، 4هزارو۵۰۰میلیارد تومان بیشتر کسب کردیم و با فراهم‌شدن بسترها یک پیشرفت جهش‌وار خواهیم داشت. همچنین در حوزه منابع نسبت به سال گذشته، 35درصد جلوتر هستیم و این روند ادامه خواهد داشت و چشم‌انداز ما نوسازی حمل‌ونقل عمومی در کل شهر است.»

تحول عظیم در حوزه پسماند
زاکانی با بیان اینکه ۵۳هزار مخزن زباله در تهران وجود دارد، گفت: «برای مخازن پوشش خاصی در حال طراحی است که قابلیت انجام تبلیغات عمومی روی آنها وجود دارد. همچنین اکنون 64پیمانکار پسماند تر، 23پیمانکار پسماند خشک و 8پهنه وجود دارد که در نهایت به 8پیمانکار در 8پهنه تبدیل می‌شوند و مکلف هستند پهنه‌ها را مجهز کنند. تا پایان سال هم از 3مرکز ‌ام‌آر‌اف بهره‌برداری می‌شود و در مجموع با این اقدامات شاهد کاهش زباله‌گردها، کتفی‌ها و ورود پسماند به آرادکوه خواهیم بود.» آنطور که شهردار تهران گفته 15هزار مخزن نیاز به نوسازی و تعویض دارند و در خارج از شهر زباله‌سوز 1100تنی در جاده دماوند برای مجموعه پسماند احداث و ۶۰هکتار هم به‌عنوان بارانداز شهرک بازیافت در آرادکوه احداث می‌شود.

مکث
اعدادی که شهردار اعلام کرد
پیگیری حقوق تضییع‌شده کارکنان:
 96درصد مدیران از بدنه شهرداری انتخاب شده‌اند و پیگیری افزایش حقوق کارکنان در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.
شهر ایمن: 325ایستگاه در 11خط تهران وجود دارد که اگر به شعاع 800متری نوسازی مبتنی بر مدهای حمل‌ونقلی انجام شود، ایستگاه‌ها 49.8درصد از پارسل‌های تهران را ایمن خواهند کرد.
افزایش اتوبوس‌های تهران: تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی سرفصل برنامه‌های شهرداری تهران است و در کوتاه‌مدت باید 2200دستگاه اتوبوس فعال کنونی به 5500دستگاه برسد.
احکام به نفع شهرداری: با تلاش مجموعه حقوقی در محاکم قضایی از حق شهرداری به ارزش 31هزار میلیارد تومان صیانت شده که در این میان 375میلیارد تومان هم حق مردم بوده است.
پروژه‌های فنی و عمرانی: پروژه شهید شوشتری آغاز شده، پروژه بزرگراهی شهید بروجردی پس از سال‌ها به اتمام می‌رسد، پروژه یادگار امام(ره) کلنگ‌زنی شده و پروژه تونل متوسلیان هم در مرحله برگزاری مناقصه است.
نیاز به یک میلیون و 600هزار تن آسفالت: ۵۶۰هزار تن در سال گذشته آسفالت‌ریزی صورت گرفت و امسال هم ۴۰۰هزار تن آسفالت استفاده شده است و برای حل مشکل خیابان‌ها به یک میلیون و 600هزار تن آسفالت نیاز داریم.
راه‌اندازی ۲ ابرسامانه: به‌گفته شهردار تهران خدمات مدیریت شهری در 2ابرسامانه جدید ارائه خواهد شد تا حضور مردم برای انجام امور شهری به مجموعه شهرداری کاهش ‌یابد.
خروج همشهری از زیان‌دهی: زاکانی با اعلام اینکه مؤسسه همشهری از زیان‌دهی خارج شده است، ‌گفته ‌همچنین 50مجموعه ورزشی از رده‌خارج شده بودند که امروز این تعداد به 30مجموعه رسیده است.

استفاده از نیروهای متخصص وکارآمد

اعضای پارلمان شهری در پایان گزارش عملکرد یک ساله شهرداری تهران، سؤالات و نظرات و پیشنهاداتی را مطرح کردند. همه آنها در انتخاب و استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد در شهرداری تهران متفق‌القول بودند. خلاصه‌ای از آنچه اعضای شورای شهر دیروز مطرح کردند را در ادامه می‌خوانید.


مهدی چمران: متأسفانه هنوز حقوق کارمندان شهرداری اصلاح نشده و نیاز به پیگیری در هیأت دولت دارد. موضوع دیگر انتخاب نیروهای متخصص و کارآمد است که شهردار به این موضوع توجه داشته باشد و در نهایت هم باید به ترمینال شرق که بهمن‌ماه افتتاح می‌شود، اشاره کنم که یک منبع درآمدی است که شهرداری می‌تواند از آن به نفع شهر و شهروندان استفاده کند.

پرویز سروری: کلنگ‌زنی به‌معنای ایجاد تعهد برای مردم است و ما به‌جای اینکه شهردار را تشویق به کلنگ‌زنی کنیم، می‌گوییم این اتفاقات وعده ‌سر خرمن است. نکته دیگر مربوط به بودجه می‌شود که تحقق 40درصد، اقدام بزرگی است. پس چرا سعی می‌کنیم با بیان برخی موارد امید را از مردم بگیریم. شهردار تهران وعده داده هر هفته یک افتتاح و کلنگ‌زنی انجام دهد و نمی‌توان این اقدامات را نادیده گرفت.

مهدی اقراریان: مهم‌ترین سند شهر، طرح جامع شهر تهران است و تقاضای ما این است که شهرداری تعهد قانونی خود را در عمل به این طرح اعلام کند. مورد دیگر مربوط به حوزه پسماند است که هم‌اکنون وضعیت مطلوبی وجود ندارد و مردم دغدغه‌هایی درخصوص ایستگاه‌های میانی (ام‌آر‌اف) دارند. درخصوص انتصاب مدیران هم این دغدغه وجود دارد که آیا به ظرفیت درونی توجه می‌شود؟

نرجس سلیمانی: هر امیدی ممکن است به دلایلی به‌ افتخار منجر نشود؛ پروژه‌هایی از جنس مسکن امید‌دهنده هستند و طرح‌هایی مانند پروژه اکباتان از نوع افتخار محسوب می‌شوند؛ بنابراین طرح‌هایی که در شروع کار هستند باید از پروژه‌های به اتمام رسیده تفکیک شوند و ازاین‌رو ضرورت دارد شنبه‌های امید و افتخار به شنبه‌های امید یا افتخار تبدیل شود.

میثم مظفر: درخصوص تحقق 20هزار و500میلیارد تومان از بودجه پیش‌بینی‌شده که معادل 40درصد کل بودجه است، می‌توان گفت شهرداری کار ارزشمندی انجام داده که البته 16هزار و۵۰۰میلیارد تومان ثبت شده و حدود 4هزار‌میلیارد تومان نیز در آستانه ثبت است.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی: قرار بود بازسازی هزار و1400 اتوبوس از رده‌ خارج شده با سرعت انجام شود، اما تا‌کنون 120دستگاه بازسازی شده است. در حوزه حمل‌ونقل ریلی هم 10رام قطار غیرفعال وجود دارد و ۸۵درصد خط 5 نیازمند اورهال است.

زهرا شمس احسان: برخورد با زباله‌گردها یکی از مطالبات مردم در حوزه اجتماعی است. سؤال بنده این است که آیا قرارگاه اجتماعی سهمی را برای دستگاه‌های متولی در کاهش این آسیب اجتماعی مشخص کرده و سهم هر دستگاه چه میزان است؟

حبیب کاشانی: مهم‌ترین مشکل شهروندان در مناطق، بن‌بست ایجاد شده در ساخت‌وساز است. همچنین حدود ۱۳هزار و۵۰۰ واحد مسکونی منطقه ۱۷ و ۱۸ واقع در حریم راه‌آهن در کمیسیون زیربنایی مطرح شده که نیاز به پیگیری دارد.

مهدی پیرهادی: مخازن زباله در شهر و به‌ویژه در مناطق جنوبی بسیار نابسامان است و وضعیت نامطلوبی دارند. مورد دیگر مربوط به پایین بودن میانگین پیشرفت فیزیکی طرح‌هاست که در حوزه خدمات شهری حدود 8درصد و در حوزه تملک و امور زیربنایی ۱۱درصد است. در حوزه درمان پرسنل هم به‌دلیل کمبود نقدینگی ارائه خدمات در مراکز طرف قرارداد کاهش ‌یافته است.

ناصر امانی: در تهران ‌ده‌ها پروژه وجود دارد که به مراحل خوبی رسیده‌اند و باید وقت بگذاریم و این طرح‌ها را به بهره‌برداری برسانیم. کلنگ‌زنی امید ایجاد نمی‌کند و این بهره‌برداری است که در مردم امید ایجاد خواهد کرد.


نرگس معدنی‌پور:
 چطور می‌توان تحول نرم را ایجاد کرد وقتی که تنها 8درصد از بودجه به مسائل فرهنگی اختصاص پیدا کرده است؟ تقاضا دارم در برنامه چهارم توسعه شهر، روح حاکم بر برنامه‌ها، پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی باشد.

سیدمحمد آقامیری: پروژه تونل متوسلیان بسیار فنی، دقیق و عظیم است که به کاری ویژه در 2طبقه و ۹کیلومتر نیاز دارد. مشاورین داخلی که تجربه انجام چنین کاری داشته باشند، نداریم و شرکتی که اعلام آمادگی کرده سوابق مبهمی دارد. طرح موردنظر باید 3 تا 5 سال اجرایی شود و اگر تیم شهرداری تقویت نشود و پیمانکاری خوب انتخاب نشود، ۱۰ تا ۲۰ سال به طول می‌انجامد.

سوده نجفی: استفاده از ظرفیت بانوان توانمند در جایگاه‌های مدیریتی شهرداری ضرورت دارد. موضوع دیگر انتقال نمایشگاه به مجموعه شهر آفتاب است که درخواست دارم شهردار تهران این موضوع را در هیأت دولت با جدیت پیگیری کند.

علیرضا نادعلی: در طرح‌های سخت‌افزاری باید روی مسائل فرهنگی و اجتماعی تأکید شود. چرا که به‌دلیل عقب‌ماندگی‌هایی که در این حوزه وجود داشت شهردار را انتخاب کردیم تا این عقب‌ماندگی‌ها جبران شوند.

ضرورت تسهیل سفر اتباع خارجی در ایران برای پیاده روی اربعین 
به عنوان نماینده مردم پایتخت در شورای شهر تهران از وزیر محترم کشور درخواست دارم با طرف عراقی توافقاتی صورت بگیرد تا مانند سال‌های گذشته، عزیزان اتباع خارجی بتوانند به پیاده‌روی اربعین بروند. در سال‌های گذشته نسبت به سفر اربعین خانواده شهدای فاطمیون و شیعیان افغانستانی توجه شایسته‌ای نشده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: